Siden 2006 har jeg arbejdet med en række forløb, der har taget udgangspunkt i kundernes konkrete behov. Her er eksempler på sådanne behov:
- Der skulle skabes flow i virksomhedens processer, fra salg over konstruktion til produktion.
- En ukontrolleret vækst, der gav stress og manglende overblik, skulle styres.
- Der var udfordringer i samarbejdet i ejerkredsen, der udgjorde virksomhedens ledelse.
- Effektivitet og kvalitet i produktionen skulle forbedres.
- Økonomiske udfordringer skulle håndteres. Både internt og over for banken.
- Der skulle foretages et generationsskifte, hvor produktionschefen skulle overtage virksomheden.
- Et andet generationsskifte skulle vurderes i forhold til børnenes mulighed for overtagelse.
- En ejerleder følte sig alene om beslutninger, og savnede en sparringspartner.
- En mellemleder, der var leder for første gang, skulle støttes og udvikles.
- Stressede medarbejdere skulle støttes og komme tilbage på sporet.
- Mistrivsel hos medarbejder skabte lav effektivitet.
- Ejerleder havde behov for afklaring omkring virksomhedens strategi og retning.
- Ny medarbejder skulle rekrutteres og startes op.